Veelgestelde vragen

  1. Klanten met een bankpas van ING zijn verplicht een minimum van 20 muntrollen per transactie af te nemen, voor klanten met een bankpas van ABN AMRO geldt een minimum van 10 muntrollen per transactie. Wanneer u minimaal dit aantal muntrollen invoert, komt de knop Afronden beschikbaar en kunt u uw transactie afronden. 

  2. Het storten van munten is niet gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u moet betalen. Dit kunt u opzoeken op de website van uw bank. De kosten worden achteraf door uw bank in rekening gebracht op de betaalrekening die u gebruikt heeft.

  3. U kunt zoveel storten als u wilt, maar de invoerlade van de automaat kan ongeveer maximaal 900 munten tegelijk verwerken. Als de invoerlade vol is, gaat hij dicht, wordt geleegd en gaat weer open zodat u de rest van uw munten kunt storten. Op het scherm van de automaat staat precies wat u moet doen.

  4. Je kunt alleen euromunten storten. Herdenkingsmunten en buitenlandse valuta worden niet geaccepteerd. 

  5. Alleen als u klant van de ABN AMRO, ING en Rabobank bent, kunt u de Geldmaat stortautomaten gebruiken

  6. Nee, u kunt alleen euromunten storten.

  7. Nee, u kunt geen munten storten op de rekening van iemand anders. U kunt alleen op uw eigen rekening storten met uw betaalpas en pincode.

  8. 8 Kan ik ook munten storten bij een stortautomaat voor biljetten?

    Nee, het is niet mogelijk om munten te storten bij stortautomaten voor biljetten.

  9. Als het bedrag op de bon niet klopt neem dan contact met ons op via: 088-1104100. Bereikbaar: ma - vr 08.00-18.00 uur. za 09:00-18:00. 

  10. Tijdens een transactie kan het gebeuren dat een storting vastloopt. In dat geval krijgt u hiervan een melding te zien op het scherm. Als uw geld hierbij is vastgelopen neem dan contact met ons op via: 088-1104100. Bereikbaar: ma - vr 08.00-18.00 uur. za 09:00  - 18:00.

  11. Op het afschrift staat GM voor het nummer van de automaat, daarna de datum en de tijd van de opname of storting en tot slot het adres van de automaat.  

  12. Heeft u een vraag of opmerking over het gebruik van de muntautomaten? Neem dan contact op met de klantenservice via: 088-1104100

  13. Het opnemen van munten is niet gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u moet betalen. Dit kunt u opzoeken op de website van uw bank. De kosten zijn zichtbaar op het scherm van de automaat, en worden direct bij de transactie verrekend.

  14. In principe kunt u net zoveel muntrollen opnemen als uw saldo en paslimiet toestaan. Wel is er een technische beperking; er passen tien muntrollen in het uitgiftebak. Als u meer dan tien rollen opneemt, moet u telkens de uitgiftebak leeghalen. Afhankelijk van de bank waar u bankiert, kan er door de bank een minimum of maximum op te nemen aantal muntrollen ingesteld zijn. 

  15. In de automaat zitten muntrollen met 5c - 10c - 20c - 50c - €1 en €2.

  16. In de rollen zit verschillende waarde

    5c - 50 stuks - waarde €2,50

    10c - 40 stuks - waarde €4,00

    20c - 40 stuks - waarde €8,00

    50c - 40 stuks - waarde €20,00

    €1 - 25 stuks - waarde €25,00

    €2 - 25 stuks - waarde €50,00

  17. Het opnamebedrag wordt direct van uw rekening geschreven, evenals de door uw bank in rekening gebrachte kosten.

  18. Op de stortautomaten zit geen spraakfunctie. 

  19. Het is niet mogelijk om zonder pas munten op te nemen of te storten bij een geldmaat. 

  1. U kunt in principe zoveel geld opnemen als u met uw eigen bank afspreekt (de paslimiet). De uitgiftelade van de automaten kan een maximaal aantal biljetten tegelijk verwerken. Wilt u meer opnemen dan dit aantal, dan kunt u dat in meerdere transacties doen. Voor meer informatie over het maximale bedrag dat u kunt opnemen adviseren wij u contact op te nemen met uw bank.

  2. Het opnemen van biljetten is gratis bij gebruik van een pas uit een land uit de Europese Economische Ruimte (EER*). Wie een pas gebruikt uit een ander land, betaalt een toeslag van 4 euro per transactie.

    Geldmaat biedt mensen met een pas uit een land met een andere valuta dan euro de mogelijkheid te kiezen voor DCC (Dynamic Currency Conversion). De automaat rekent de opname om in de valuta van de pas, zodat mensen de waarde van het opgenomen bedrag in eigen valuta kunnen zien. Geldmaat brengt hiervoor kosten in rekening. Mensen die van deze optie gebruikmaken, hoeven de toeslag van 4 euro niet te betalen.   

    *) Kijk voor een lijst met landen op de site van de Rijksoverheid

  3. De automaten worden hiervoor gefaseerd geschikt gemaakt. Het is afhankelijk van uw bank of en hoe contactloos geld opnemen wordt aangeboden. Check de website van uw bank voor mogelijkheden en kijk hier voor meer informatie over contactloos geld opnemen. 

  4. Geldmaat rolt contactloos geld opnemen gefaseerd uit, te beginnen met de Geldmaatwinkels vanaf begin oktober. Kort daarna volgen automaten bij retailers als boekhandels, gemakswinkels en kleine supermarkten. Automaten in grote supermarkten zijn nu nog niet geschikt voor contactloos geld opnemen. Dit geldt ook voor buitenautomaten die nog niet zijn vervangen. 

    Werkende NFC is herkenherkenbaar aan een brandend lampje bij de NFC-reader op de automaat en het logo op het scherm.

  5. NFC-locaties zijn vindbaar door in de Locatiewijzer te filteren op Geldmaatwinkels of automaten die binnen staan. Automaten bij AH hebben nog geen NFC-reader. 

    Naar verwachting is het vanaf januari mogelijk om in de Locatiewijzer te filteren op NFC-voorziening. 

  6. Neem contact op met uw eigen bank als een geldautomaat uw geld inneemt. Uw bank lost het voor u op.

  7. Neem contact op met uw eigen bank als u een vraag heeft over uw rekening. Geldmaat kan de gegevens van uw rekening niet zien.

  8. Dit is nu nog alleen mogelijk met behulp van de QR-code (ABN AMRO) of in noodgevallen (ING). Raadpleeg de website van de betreffende bank voor de werkwijze. 

    Indien uw bank dit aanbiedt, kunt u bij automaten met een NFC-reader contactloos geld opnemen met een mobiele telefoon of ander apparaat (smartwatch).   

  9. Het scannen van de code is alleen geschikt voor klanten van banken die dit hebben geactiveerd. Neem contact op met uw bank om na te gaan of uw bank dit aanbiedt. Zij kunnen ook met u kijken wat er misgaat. 

  10. Alle biljetten in onze automaten zijn geschikt voor gebruik. Als u een gescheurd biljet plakt is het gewoon te gebruiken. Als u denkt dat de schade door de automaat komt, bel dan ons storingsnummer  088 22 74 100.

  11. Beschadigde of bevlekte biljetten kunt u soms omwisselen bij De Nederlandsche Bank (DNB). U kunt beschadigde biljetten niet invoeren in de automaat of bij een bank. Ondernemers zijn ook niet verplicht om beschadigde bankbiljetten aan te nemen. Lees meer over beschadigde biljetten op de site van DNB

  12. Ja dat is mogelijk bij een geselecteerd aantal automaten. Deze zijn te vinden op de Locatiewijzer. Per transactie is het mogelijk om een beperkt aantal biljetten van vijf euro op te nemen. De zakelijke klant die behoefte heeft aan grotere hoeveelheden kan hierover zelf afspraken maken met bijvoorbeeld een waarde transporteur.

  13. In onze geldmaten zitten biljetten van 10, 20 en 50 euro omdat dat de meest gebruikte biljetten zijn. 

  14. Uw bank bepaalt zelf of u de optie biljetten storten kunt gebruiken bij een van onze automaten en wat het maximumbedrag is dat u kunt storten. Raadpleeg uw bank voor meer informatie.

  15. Uw bank bepaalt hoeveel u daarvoor betaalt. Kijk voor de verschillende tarieven op de site van uw bank.

  16. Bij veel van onze geldmaten is het mogelijk om losse biljetten te storten. Deze automaten staan binnen en buiten. Wilt u uw (losse) biljetten liever binnen storten?  Op de Locatiewijzer staat bij welke automaten dit mogelijk is. Kies in het filter voor Geldmaat en Biljetten storten en dan voor: Automaten die binnen staan.

  17. Controleer of de bankbiljetten onbeschadigd zijn. Haal alles wat geen bankbiljet is zoals elastiekjes of paperclips tussen de biljetten vandaan.

  18. U kunt zo vaak storten als uw bank dat toestaat.

  19. Uw bank bepaalt wat het maximumbedrag is dat u kunt storten. De invoerlade van de automaten kan maximaal 200 biljetten tegelijk verwerken. Wilt u meer biljetten storten, dan doet u dat in een volgende ronde. Kijk voor meer informatie over het maximumbedrag dat u kunt storten op de site van uw bank.

  20. Ja, voor het storten van biljetten hebt u uw pas en uw pincode nodig.

  21. Uw storting staat direct op uw rekening. Als er twijfels zijn over de echtheid van de biljetten, dan kan een deel van het bedrag later worden bijgeschreven. Als u daarover vragen heeft, neem dan contact op met uw bank.

  22. Als het bedrag op uw bon niet klopt, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw bank.

  23. Als in uw storting biljetten zitten die vermoedelijk vals zijn dan neemt de automaat deze biljetten in. Op het scherm staat de mededeling: “Let op er zijn vermoedelijk valse biljetten aangetroffen. Deze worden niet op uw rekening bijgeschreven.”  Ook op uw stortbon staat deze tekst. Op uw stortbon staat ook hoeveel en welke biljetten ingenomen zijn.

    Als er vermoedelijk vals geld in uw storting wordt gevonden hoeft u zelf niets te doen. De biljetten worden allereerst door Geldmaat onderzocht en daarna door de Nederlandse Bank (DNB). 

    Onderzoek door Geldmaat
    Wij controleren de biljetten met behulp van speciale apparatuur. Als ze toch echt blijken te zijn dan krijgt u ze alsnog op de rekening bijgeschreven van de bankpas waarmee u het geld hebt gestort.

    Onderzoek door De Nederlandsche Bank (DNB)
    Als ook wij niet kunnen vaststellen of de biljetten echt zijn, worden ze verplicht doorgestuurd naar DNB. Zij onderzoeken de biljetten en sturen de uitkomst hiervan binnen 30 werkdagen naar uw bank. Uw bank neemt dan contact met u op. Zijn de biljetten echt dan worden ze bijgeschreven op de rekening van de bankpas waarmee u het geld hebt gestort. Zijn ze vals dan wordt niets bijgeschreven en ontvangt u hiervan bericht van uw bank. U krijg de valse biljetten niet terug.

    Vals geld
    Heeft u vals geld ontvangen? Als u nog weet van wie of waar u het valse geld ontvangen heeft, ga dan naar de politie. Weet u niet van wie u het valse geld ontvangen heeft, lever het dan in bij De Nederlandsche Bank (DNB). Vals geld is niets waard, u ontvangt dus geen vergoeding. Heeft u vals geld in uw bezit, gebruik het dan niet. Het betalen met vals geld is strafbaar. Twijfelt u over de echtheid van de bankbiljetten? Check dan de echtheidskenmerken op de site van De Europese Centrale Bank door hier te klikken.

    Beschadigde biljetten
    Beschadigde biljetten kunt u soms omwisselen bij De Nederlandsche Bank (DNB). U kunt beschadigde biljetten niet omwisselen bij een bank. Ondernemers zijn ook niet verplicht om beschadigde bankbiljetten aan te nemen. Lees meer over beschadigde biljetten op de site van DNB door hier te klikken. 

  24. Tijdens een transactie kan het gebeuren dat een storting vastloopt. In dat geval krijgt u hiervan een melding te zien op het scherm. Als uw geld hierbij is vastgelopen dient u contact op te nemen met uw bank. Uw bank zal het incident registreren en hierna kan onderzoek volgen, waarbij het doel is uw vastgelopen geld netjes te achterhalen en op uw rekening bij te schrijven.

  25. Op sommige automaten zit spraakondersteuning. Op de Locatiewijzer kunt u een stortautomaat met spraakondersteuning vinden.

  1. Klanten met een bankpas van ING zijn verplicht een minimum van 20 muntrollen per transactie af te nemen, voor klanten met een bankpas van ABN AMRO geldt een minimum van 10 muntrollen per transactie. Wanneer u minimaal dit aantal muntrollen invoert, komt de knop Afronden beschikbaar en kunt u uw transactie afronden. 

  2. Het storten van munten is niet gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u moet betalen. Dit kunt u opzoeken op de website van uw bank. De kosten worden achteraf door uw bank in rekening gebracht op de betaalrekening die u gebruikt heeft.

  3. U kunt zoveel storten als u wilt, maar de invoerlade van de automaat kan ongeveer maximaal 900 munten tegelijk verwerken. Als de invoerlade vol is, gaat hij dicht, wordt geleegd en gaat weer open zodat u de rest van uw munten kunt storten. Op het scherm van de automaat staat precies wat u moet doen.

  4. Je kunt alleen euromunten storten. Herdenkingsmunten en buitenlandse valuta worden niet geaccepteerd. 

  5. Alleen als u klant van de ABN AMRO, ING en Rabobank bent, kunt u de Geldmaat stortautomaten gebruiken

  6. Nee, u kunt alleen euromunten storten.

  7. Nee, u kunt geen munten storten op de rekening van iemand anders. U kunt alleen op uw eigen rekening storten met uw betaalpas en pincode.

  8. 8 Kan ik ook munten storten bij een stortautomaat voor biljetten?

    Nee, het is niet mogelijk om munten te storten bij stortautomaten voor biljetten.

  9. Als het bedrag op de bon niet klopt neem dan contact met ons op via: 088-1104100. Bereikbaar: ma - vr 08.00-18.00 uur. za 09:00-18:00. 

  10. Tijdens een transactie kan het gebeuren dat een storting vastloopt. In dat geval krijgt u hiervan een melding te zien op het scherm. Als uw geld hierbij is vastgelopen neem dan contact met ons op via: 088-1104100. Bereikbaar: ma - vr 08.00-18.00 uur. za 09:00  - 18:00.

  11. Op het afschrift staat GM voor het nummer van de automaat, daarna de datum en de tijd van de opname of storting en tot slot het adres van de automaat.  

  12. Heeft u een vraag of opmerking over het gebruik van de muntautomaten? Neem dan contact op met de klantenservice via: 088-1104100

  13. Het opnemen van munten is niet gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u moet betalen. Dit kunt u opzoeken op de website van uw bank. De kosten zijn zichtbaar op het scherm van de automaat, en worden direct bij de transactie verrekend.

  14. In principe kunt u net zoveel muntrollen opnemen als uw saldo en paslimiet toestaan. Wel is er een technische beperking; er passen tien muntrollen in het uitgiftebak. Als u meer dan tien rollen opneemt, moet u telkens de uitgiftebak leeghalen. Afhankelijk van de bank waar u bankiert, kan er door de bank een minimum of maximum op te nemen aantal muntrollen ingesteld zijn. 

  15. In de automaat zitten muntrollen met 5c - 10c - 20c - 50c - €1 en €2.

  16. In de rollen zit verschillende waarde

    5c - 50 stuks - waarde €2,50

    10c - 40 stuks - waarde €4,00

    20c - 40 stuks - waarde €8,00

    50c - 40 stuks - waarde €20,00

    €1 - 25 stuks - waarde €25,00

    €2 - 25 stuks - waarde €50,00

  17. Het opnamebedrag wordt direct van uw rekening geschreven, evenals de door uw bank in rekening gebrachte kosten.

  18. Op de stortautomaten zit geen spraakfunctie. 

  19. Het is niet mogelijk om zonder pas munten op te nemen of te storten bij een geldmaat. 

  1. Nee, u houdt de sealbags van uw eigen bank.

  2. Nee, alleen de automaat wordt een geldmaat. Alle andere handelingen blijft u bij uw eigen bank doen.

  3. Alle vragen die u heeft over uw storting stelt u aan uw eigen bank.

  4. Als u een sealbagcontract bij ABN AMRO, ING of Rabobank heeft, kunt u bij alle Geldmaat-sealbagautomaten terecht. 

  5. U kunt dit aanvragen bij uw bank. Op de website van uw bank staat alle informatie over het afsluiten van een sealbagcontract.

  6. Bent u ondernemer en wilt u geld afstorten in een sealbagautomaat van Geldmaat? Sluit dan een sealbagcontract af met ABN AMRO, ING of Rabobank. Informatie daarover staat op de websites van deze banken. Alle Geldmaat sealbagautomaten werken op dezelfde manierEen uitleg over de werking van de sealbagautomaat vindt u hier.

  1. Bel met ons storingsnummer 088 22 74 100  (24/7) en geef het nummer van de automaat door. Wij zorgen ervoor dat het in orde komt. Op de locatiewijzer vindt u een andere geldautomaat bij u in de buurt. 

    Voor een storing bij een Geldmaat muntenautomaat kunt u contact met ons opnemen via:  088-1104100. Bereikbaar: ma - vr 09.00-20.00 uur. Op zaterdag van 09.00-18.00 uur en op zondag van 10.00-18.00 uur (uitgezonderd nationale feestdagen). 

  2. Het komt voor dat een automaat buiten werking is. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is een automaat na een of enkele dagen weer beschikbaar, soms duurt het langer. Op onze locatiewijzer geven we aan of een automaat beschikbaar is.

    Meest voorkomende situatie is dat de opnameautomaat leeg is. Geldopnames kennen pieken en dalen. Een piek kan lokaal bijvoorbeeld ontstaan als er een evenement zoals een kermis of braderie is. Landelijk kunnen pieken ontstaan bij feestdagen met veel evenementen (Koningsdag), op momenten dat vakantiegeld, salaris of uitkeringen worden uitbetaald en in periodes/gebieden met veel toerisme. Geldmaat en haar waardetransporteur doen er uiteraard alles aan om de impact van pieken zoveel mogelijk te beperken.

    Daarnaast kunnen er redenen zijn waardoor een automaat langdurig buiten gebruik is. Bijvoorbeeld het vervangen van een defect onderdeel of verbouwing van de locatie. Momenteel hebben we te maken met extreem lange levertijden voor sommige onderdelen, waardoor het erg lang kan duren voor een automaat weer in werking is.

    Wat kunt u zelf doen?

    • Neem bij te verwachten drukte rond feestdagen en evenementen zoveel mogelijk vooraf contant geld op of betaal (contactloos) met bankpas.
    • Stel opname van contant geld uit tot de drukte voorbij is, als dat mogelijk is.
    • Voorkom teleurstelling en check vooraf of een automaat beschikbaar is, via onze locatiewijzer

    Wanneer werkt de automaat weer?

    Enkele specifieke situaties:

    • Een automaat die leeg is, wordt op basis van reguliere schema's op korte termijn gevuld.
    • Een automaat met een technisch probleem kan langer dan gebruikelijk uit roulatie zijn.
    • Een automaat waar werkzaamheden gepland zijn in of rond de automaat, kan geruime tijd uit roulatie zijn. 
  3. In de Geldmaatwinkel kan je: biljetten opnemen, biljetten storten en sealbags storten. In een aantal Geldmaatwinkels is het ook mogelijk om munten op te nemen en te storen. Via de locatiewijzer kunt u zien waar de Geldmaatwinkels zich bevinden en welke diensten er per locatie worden aangeboden.

    Wij accepteren alle bankkaarten en bekende creditcards voor het opnemen van biljetten.

    Het opnemen en storten van munten, het storten van biljetten en het gebruik van sealbagautomaten is alleen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Bij een sealbagautomaat stort u biljetten verpakt in een speciale zak. 

  4. De openinstijden van de Geldmaatwinkels zijn terug te vinden op de locatiewijzer via de knop ''filter'' en door  vervolgens die optie ''Geldmaatwinkels'' te selecteren.

  5. De Geldmaatwinkels zijn terug te vinden op de locatiewijzer door via de knop ''filter'' de optie ''Geldmaatwinkels" te selecteren.

  6. Op de locatie staat groot het Geldmaat-logo op de gevel van de winkel. De winkel is uitgevoerd in Geldmaat huisstijl. Alle aanwezige geldmaten hebben dezelfde uitstraling en werken hetzelfde. Geldmaten herkent u aan de gele kleur. 

  7. Op dit moment is de Geldmaatwinkel onbemand. In de toekomst zal er sprake zijn van hulp op afstand. Wilt u hulp bij het opnemen van geld bij en geldmaat, dan verwijzen wij u naar een geldmaat plus assistentie locaties. Deze bevinden zich in een beperkt aantal winkels van Primera, Bruna en The Read Shop. Alle locaties met geldmaat plus assistentie staan op de locatiewijzer op Geldmaat.nl. U vindt ze door bij het filter onder Alle banken te kiezen voor: Geldmaat en vervolgens ‘Automaten met assistentie’ aan te vinken. Winkels die assistentie bieden herkent u ook aan de sticker op de deur of de etalage waarop staat: geldmaat plus assistentie. 

  8. In de Geldmaatwinkel zijn er geleide strips op de vloeren. Bij de ontwikkeling van geldmaten houden we rekening met mensen die minder goed of niet kunnen zien. In de toekomst hebben alle geldmaten braille op het toetsenbord. De schermen van een geldmaat zijn goed leesbaar voor mensen die slecht kunnen zien. Op sommige automaten zit spraakondersteuning. Op de Locatiewijzer kunt u zien welke geldmaten in de geldmaatwinkel spraakondersteuning bieden.  

  9. De geldmaten voldoen aan de Europese regels om betaaldiensten bereikbaar te houden voor iedereen. In elke Geldmaatwinkel is één geldmaat ingericht op rolstoel- en scootmobielgebruikers. 

  10. Alle gebruikers kunnen biljetten opnemen. Wij accepteren alle bankkaarten en bekende creditcards voor het opnemen van biljetten. 

    Het opnemen en storten van munten, het storten van biljetten en het gebruik van sealbagautomaten zijn alleen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Bij een sealbagautomaat stort u biljetten verpakt in een speciale zak. 

  11. We nemen automaten van ABN AMRO, ING en Rabobank over. De buitenkant van de automaat krijgt een nieuw uiterlijk en we veranderen de schermen. Alle geldmaten hebben dezelfde uitstraling en werken hetzelfde. Geldmaten herkent u aan de gele kleur.

  12. Veel automaten blijven op dezelfde plek staan. Als nieuwe plek kiezen we het liefst voor een plek in een winkelcentrum of in een winkel. Er moeten ook genoeg mensen in de buurt wonen. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen in Nederland binnen een straal van 5 kilometer geld kan opnemen. Verder zorgen we ervoor dat er genoeg automaten zijn waar je munten en biljetten stort, sealbags stort en munten opneemt.

  13. Bij de ontwikkeling van geldmaten houden we rekening met mensen die minder goed of niet kunnen zien. In de toekomst hebben alle geldmaten braille op het toetsenbord. De schermen van een geldmaat zijn goed leesbaar voor mensen die slecht kunnen zien. Op sommige automaten zit spraakondersteuning. In de Geldmaatwinkels is een blindengeleidestrook richting de eerste geldautomaat. Hulphonden zijn welkom in de Geldmaatwinkels. Op de Locatiewijzer kunt u een geldmaat met spraakondersteuning vinden. 

  14. Wij accepteren alle bankkaarten en bekende creditcards. 

    Het opnemen en storten van munten, het storten van biljetten en het gebruik van sealbagautomaten zijn alleen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Bij een sealbagautomaat stort u biljetten verpakt in een speciale zak.

  15.  Ja, voor het storten en opnemen van munten hebt u uw betaalpas en pincode nodig.

  16. Heeft u een particuliere betaalrekening dan is het opnemen van biljetten met een bankpas meestal gratis. Het opnemen van biljetten met een zakelijke bankpas of met een creditcard kost in de meeste gevallen wel geld. Het opnemen en storten van biljetten en munten is dus niet altijd gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u daarvoor betaalt.

  17. Op de locatiewijzer op Geldmaat.nl staan alle automaten voor het storten en opnemen van munten. Kijk hier voor de automaten voor het storten van munten. Hier vindt u de automaten voor het opnemen van munten. 

  18. Rekeninghouders van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen hiervan gebruik maken. Per bank kunnen andere regels of voorwaarden voor gebruik gelden.

  19. Als u geld opneemt bij een geldmaat en u kiest voor; 'ander bedrag, biljetkeuze'  dan kunt u zelf een bedrag invoeren. Daarna krijgt u drie opties met biljetten waaruit u kunt kiezen.  

  20. Iedereen kan biljetten opnemen bij een geldmaat. Dat kan zoveel en zo vaak als het saldo en de paslimiet dat toelaten. De limieten voor het gastgebruik vervallen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. 

    Het opnemen en storten van munten, het storten van biljetten en het gebruik van sealbagautomaten zijn alleen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Bij een sealbagautomaat stort u biljetten verpakt in een speciale zak.

  21. Alle locaties met geldmaat plus assistentie staan op de locatiewijzer 

  22. U kunt vragen stellen over de werking van de automaat, een melding op het scherm van de automaat. Bijvoorbeeld:

    • hoe werkt de spraakondersteuning
    • hoe kan ik zelf de samenstelling van de biljetten kiezen
    • hoe stort ik geld
    • wie kan ik bellen bij een vraag over mijn storting?
  23. De medewerker kan uw vragen beantwoorden over de automaat. U moet zelf de automaat bedienen.

  24. Niet iedere winkel biedt assistentie. In de Locatiewijzer  kunt u opzoeken welke winkel bij u in de buurt assistentie biedt. Soms heeft de winkel ook een sticker op de deur of de etalage waarop staat: geldmaat plus assistentie.

  1. Wees alert op internetfraude

    Heeft u een e-mail, sms-bericht, whatsappje of een telefoontje van Geldmaat ontvangen? Wees dan op uw hoede, mogelijk proberen internetcriminelen uw inlog- en betaalgegevens te achterhalen.

    Krijgt u een e-mail namens Geldmaat om bankgegevens aan ons te verstrekken? Doe dat dan niet. Geldmaat stuurt u geen e-mails, wij beschikken niet over uw e-mailadres. Klik niet op de linkjes die in de mail staan, u kunt daarmee ongemerkt een virus activeren. Stuur de e-mail naar valse-email@geldmaat.nl met de melding dat het hier mogelijk een poging tot internetfraude betreft. Geldmaat handelt de e-mail verder af. Verwijder de e-mail uit uw brievenbus en uit de verwijderde items.

    Krijgt u een telefoontje, sms’je of whatsappbericht van Geldmaat? Reageer er niet op. Geldmaat beschikt niet over uw telefoonnummer en zoekt geen contact met u. Geldmaat verstuurt geen berichten naar u en wij vragen u niet om uw pincode of rekeningnummer. We nemen ook geen passen in of verstrekken nieuwe passen. Wij zijn alleen eigenaar van de automaten en hebben geen persoonsgegevens van onze gebruikers.

    Wilt u meer weten over veilig bankieren en herkennen van valse berichten? Kijk dan op de website van uw bank of op veiligbankieren.nl van de Betaalvereniging Nederland.

  2. Criminelen proberen geld te onderscheppen bij geldautomaten, door een nep-uitgifteklep voor de echte klep te zetten. Het geld blijft daar steken en de klant krijgt het opgenomen geld niet uitgekeerd. Als de klant wegloopt, komen de criminelen in actie, nemen de nep-uitgifteklep en het onderschepte geld weg en gaan ervandoor. 

    Hoe kun je zien of een automaat is voorzien van een nep-uitgifteklep?
    De klep lijkt veel op de echte klep, maar staat eroverheen. Daardoor is de klep veel dikker. Dit kun je het beste zien bij het toetsenbord. Zonder de nep-klep is het toetsenbord in zijn geheel te zien.  De nep-klep valt daar een stukje overheen.

    Constateer je de afwijkende uitgifteklep bij een geldautomaat, bel 112. Ben je slachtoffer geworden van deze vorm van diefstal, neem contact op met je bank. 

  3. Let bij het opnemen van geld op het volgende:

    • Laat niemand dicht bij u staan.
    • Laat u niet afleiden.
    • Scherm altijd de pincode af.
    • Laat u nooit door een vreemde helpen.
    • Let op het bedrag dat op het scherm staat.
    • Tel het geld niet te opvallend na.

    Voelt u zich niet veilig bij een automaat? Zoek dan een andere geldautomaat of kom later terug. Op de locatiewijzer ziet u geldautomaten bij u in de buurt.

  4. Als iemand probeert u een bankbiljet met inktvlekken te geven, neem het dan niet aan, omdat het waarschijnlijk gestolen is. Sommige eurobankbiljetten met inktvlekken zijn beschadigd door antidiefstalapparatuur als gevolg van criminele activiteiten.

    Als u een bankbiljet met inktvlekken hebt aangenomen, breng het dan naar uw bank of een nationale centrale bank en leg uit hoe u eraan gekomen bent. De nationale centrale bank controleert of de inktvlekken van een antidiefstalapparaat afkomstig zijn en kan de politie inschakelen.

    Kijk voor meer informatie op de website van de Europese centrale bank.

    • Houd uw pincode geheim. Let erop dat tijdens het intoetsen van uw pincode niemand meekijkt.
    • Geef uw pincode niet door aan anderen.
    • Medewerkers van Geldmaat of de politie vragen nooit om uw pincode: niet per brief, mail of telefonisch. Geef deze daarom nooit af.
    • Schrijf uw pincode niet op. Als u de pincode niet kunt onthouden, dan mag u de pincode versleuteld noteren zodat anderen uw pincode niet kunnen achterhalen. Net als uw bank raadt Geldmaat u aan uw pincode uit het hoofd te leren.
    • Bewaar uw betaal- en bankpas(sen) zorgvuldig.
  5. Behalve de naam en het uiterlijk verandert er weinig.

    • U houdt uw eigen bankpas.
    • Met elke bankpas en creditcard* geld opnemen bij een geldmaat.
    • U blijft klant bij uw eigen bank.
    • Alle automaten krijgen dezelfde uitstraling.
    • Zoveel en zo vaak geld opnemen als uw saldo en paslimiet toestaan.

  6. Alleen uw eigen bank kan uw gegevens zien. Verder niemand, ook Geldmaat niet.

  7. Particulieren en ondernemers blijven klant bij hun eigen bank. Iedereen blijft zijn bankzaken daar regelen.

  8. U kunt hiervoor het beste het contactformulier op de website invullen en insturen. Dan nemen we uw vraag in behandeling.

  9. Als u geld vindt in of bij de geldautomaat, moet u dat afgeven bij het gemeentehuis of het stadhuis van de gemeente waar u het vond. In Nederland is de gemeente verantwoordelijk voor gevonden voorwerpen. Kijk voor u het geld afgeeft op de website van de gemeente wat de plaatselijke regels zijn.

  10. Neem contact op met uw eigen bank als uw pas is ingeslikt. Ingeslikte passen worden voor de veiligheid vernietigd. Vraag daarom bij uw eigen bank een nieuwe bankpas aan.

    Pas ingeslikt omdat u moeite had om de pas uit de automaat te pakken? Dan is een hulpmiddel om de pas uit de automaat te pakken misschien iets voor u. Vraag bij uw bank naar dit hulpmiddel.

  11. Neem contact op met uw eigen bank als er op de geldautomaat staat dat uw pas geblokkeerd is. Geldmaat heeft geen inzicht in uw bankgegevens.

  12. Klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat opname automaat. Klanten van andere banken kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen bank.

  13. Pincode veranderen     ABN AMRO          ING      Rabobank
    Bankpas           Ja          Nee            Nee
    Creditcard           Nee          Ja            Ja
    • Klanten van ABN AMRO kunnen alleen de pincode van hun bankpas veranderen bij een geldmaat opname automaat.
    • Klanten van ING en Rabobank kunnen alleen de pincode van hun creditcard veranderen bij een geldmaat opname automaat. 
    • Klanten van andere banken kunnen hun pincode veranderen bij een geldmaat opname automaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen bank.
    • Klanten van andere banken kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat opname automaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen bank.
    • Voor het veranderen van een pincode stopt u uw pas in de automaat en kiest voor 'Pincode wijzigen'. 

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan contact met ons op.
Vragen over bankzaken? Neem dan contact op met uw eigen bank.