Veelgestelde vragen

  1. 1 Waarom werken de banken en Geldservice Nederland samen aan een gezamenlijk geldautomatennetwerk?

    Er wordt steeds minder betaald met contant geld. Hierdoor neemt het gebruik van geldautomaten af. Om contant geld toch voor iedereen beschikbaar te houden, hebben de banken samen met Geldservice Nederland de krachten gebundeld. Zo blijft contant geld op de lange termijn voor iedereen beschikbaar, bereikbaar, betaalbaar en veilig.  

  2. 2 Hoe zien de nieuwe geldautomaten er straks uit?

    De geldmaten zijn straks herkenbaar aan de gele kleur. 

  3. 3 Kunnen de andere banken nu ook mijn gegevens zien?

    Nee, alleen de bank waar u bankiert kan uw gegevens inzien. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere banken. U blijft gewoon klant bij uw eigen bank.

  4. 4 Wat gebeurt er met de geldautomaat in mijn buurt?

    Als een geldautomaat verwijderd of verplaatst wordt, maken we dit ongeveer vier weken van tevoren kenbaar via een sticker op de automaat. We brengen lokale media en uiteraard ook de banken op de hoogte van ingrijpende veranderingen. Als in de buurt ook een nieuwe locatie voor een geldautomaat wordt ingericht, gebeurt dit altijd eerst. 

    Geldautomaten die op dezelfde locatie blijven, zijn maximaal een dag uit de lucht als de automaat de nieuwe uitstraling krijgt. Dit kan om logistieke redenen niet van tevoren worden aangekondigd.    

    Op de locatiewijzer vindt u een overzicht met alle locaties van beschikbare geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Zodra een nieuwe geldautomaat van geldmaat operationeel is, is deze ook zichtbaar in de locatiewijzer. Zo vindt u eenvoudig de dichtstbijzijnde automaat. 

  5. 5 Wat zijn de gevolgen van de komst van Geldmaat

    Behalve de naam en de uitstraling verandert er eigenlijk weinig.  

    • U houdt uw eigen bankpas 
    • Met elke bankpas geld opnemen bij een geldmaat
    • U blijft klant van uw eigen bank 
    • Alle automaten werken hetzelfde
    • Zoveel en zo vaak geld opnemen als uw saldo en paslimiet toestaan 
    • Geld storten bij elke geldstortautomaat 
  6. 6 Welke gevolgen heeft de overgang naar een geldmaat voor ondernemers?

    Ook de automaten waar contant geld of sealbags worden gestort en automaten waar muntrollen worden gekocht, krijgen het nieuwe uiterlijk en de nieuwe naam. Een groot voordeel voor zakelijke en particuliere klanten die bankieren bij ABN AMRO, ING of Rabobank is dat ze bij elke geldstortautomaat terechtkunnen. 

    Aan de relatie met de bank verandert niets. Iedereen blijft klant van zijn eigen bank, zowel particuliere- als zakelijke klanten. Banken blijven het aanspreekpunt voor bankzaken, zoals informatie over de betaalrekening, het blokkeren van de bankpas of als de pas bijvoorbeeld wordt ingeslikt door de automaat.   

  7. 7 Worden consumenten en ondernemers voor hun contante geldzaken klant van Geldmaat?

    Nee, iedereen blijft klant bij zijn eigen bank. Aan de relatie met de bank verandert niets. Iedereen blijft klant van zijn eigen bank, zowel particuliere als zakelijke klanten. Banken blijven het aanspreekpunt voor bankzaken, zoals informatie over de betaalrekening, het blokkeren van de bankpas of als de pas bijvoorbeeld wordt ingeslikt door de automaat.

  8. 8 Hoe wordt bepaald waar de automaten worden geplaatst?

    Het nieuwe netwerk wordt zo ingericht dat er overal in Nederland altijd een automaat in de buurt is waar u geld kunt opnemen of storten.  

    Bij de herindeling hebben we rekening gehouden met verschillende criteria die nu ook gehanteerd worden, zoals een afstand van maximaal 5 kilometer (buiten steden), het aantal transacties, piekmomenten en de omgeving (winkelgebied, zorggebied, uitgaansgebied). Deze criteria leiden er in een aantal gevallen ook toe dat er automaten worden bijgeplaatst. 

  9. 9 Hoe weet ik waar een geldmaat komt?

    Als een geldautomaat verwijderd of verplaatst wordt, maken we dit ongeveer vier weken van tevoren kenbaar via een sticker op de automaat. We brengen lokale media en uiteraard ook de banken op de hoogte van ingrijpende veranderingen.  Als in de buurt ook een nieuwe locatie voor een geldautomaat wordt ingericht, gebeurt dit altijd eerst. 

    Geldautomaten die op dezelfde locatie blijven, zijn maximaal een dag uit de lucht als de automaat de nieuwe look & feel krijgt. Dit kan om logistieke redenen niet van tevoren worden aangekondigd.  

    Op de locatiewijzer vindt u een overzicht  met alle locaties van beschikbare geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Zodra een nieuwe geldmaat beschikbaar is, is deze ook zichtbaar in de locatiewijzer. Zo vindt u eenvoudig de dichtstbijzijnde automaat. 

  10. 10 Blijven de bestaande geldautomaten totdat ze worden vervangen gewoon in gebruik?

    Ja, de bestaande automaten blijven in gebruik tot het moment dat een automaat wordt vernieuwd, weggehaald of verplaatst. Een automaat zal maximaal een dag buiten gebruik zijn op het moment dat de software wordt omgezet.

  11. 11 Heeft u een vraag over een geldautomaat?

    Heeft u een vraag over een geldautomaat van ABN AMRO, ING of Rabobank die nog niet is omgezet naar geldmaat? Neem dan contact op met uw eigen bank.  

  12. 12 Heeft een geldmaat straks ook biljetkeuze?

    Ja, bij elke geldmaat heeft u de optie om biljetten van 10, 20 en 50 Euro te kiezen. Sommige geldmaten hebben ook 5 Eurobiljetten. 

     

  13. 13 Kan ik mijn saldo checken bij geldmaat?

    Op elke geldmaat kunnen klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank hun saldo checken.

  14. 14 Kan ik mijn pincode ook wijzigen bij een geldmaat?

    De mogelijkheid om uw pincode te wijzigen, verschilt op dit moment nog per bank.

  15. 15 Kan ik ook geld storten bij een geldmaat? 

    Ja, net als nu zijn er straks geldmaten waar u contant geld of sealbags kunt storten. Ook deze automaten krijgen het nieuwe uiterlijk, de nieuwe uniforme werking en de nieuwe naam. Het voordeel voor klanten van ABN AMRO, ING of Rabobank is dat ze straks bij alle geldstortautomaten van Geldmaat, geld kunnen storten.

Staat uw vraag er niet bij?

Stel uw vraag aan uw bank of vul het contactformulier in.