Wij zijn de cashdienstverlener van Nederland. Wij zorgen ervoor dat contant geld bereikbaar, beschikbaar, betaalbaar en veilig blijft voor iedereen in Nederland.
Bereikbaar, dat betekent dat iedere Nederlander binnen een straal van vijf kilometer contant geld kan opnemen bij een geldmaat. En dat er verspreid over het land voldoende mogelijkheden zijn om biljetten en munten te storten en op te nemen.
Beschikbaar, onze geldmaten voor het opnemen en storten van contant geld zijn betrouwbaar.
Betaalbaar, er wordt steeds minder contant geld gebruikt, dat betekent dat de kostprijs voor contant geld hoger wordt. Door innovaties aan onze automaten en het steeds verder ontwikkelen van onze dienstverlening zorgen we ervoor dat contant geld betaalbaar blijft.
Veilig, we vinden het belangrijk dat het opnemen of storten van contant geld in een veilige omgeving gebeurt, daar werken we hard aan. En ook de ontwikkelingen van onze automaten op veiligheidsgebied gaan door.
Deze vier bouwblokken vormen de kern van onze organisatie. De beleving en tevredenheid van de banken en gebruikers is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Met een continue focus op de bouwblokken proberen wij de beste bank- en consumentervaring te leveren.
In 2011 richtten drie banken; ABN AMRO, ING en Rabobank Geldservices Nederland (GSN), de voorganger van Geldmaat, op. Zij doen dat om de kosten van het chartale (contant) geldverkeer te delen. Omdat banken volgens de wet niet zo nauw mogen samenwerken krijgen ze daarvoor speciaal toestemming van De Nederlandsche Bank (DNB). GSN neemt de banken de verwerking van het contante geld uit handen, coordineert het waardetransport van en naar de geldautomaten en doet het onderhoud van de automaten. De drie banken zijn de enige aandeelhouders van GSN.
De jaren daarna daalt het gebruik van contant geld. Dat maakt het voor banken lastig om het serviceniveau op peil te houden. In 2017 besluiten de drie banken hun samenwerking in GSN verder uit te breiden om zo hun klanten ook in de toekomst automaten voor het opnemen en storten van contant geld aan te kunnen bieden.
ABN AMRO, ING en Rabobank spreken af om hun geldautomaten voor het opnemen en storten van biljetten en munten en hun sealbagautomaten voor het storten van verpakte biljetten samen in een onderneming onder te brengen. GSN wordt daarvoor op 1 januari 2019 omgedoopt tot Geldmaat en de automaten heten voortaan geldmaten. Dit is een mega-operatie. Niet alleen moeten duizenden automaten omgebouwd worden tot een gele geldmaat, maar er moet ook nieuwe software ontwikkeld worden. De overname van de automaten vindt plaats in 2019, 2020 en 2021.
Onze diensten en services
Contant geld is onze kernactiviteit en onze geldmaten zorgen ervoor dat contant geld in Nederland beschikbaar en bereikbaar blijft.
Geld opnemen
Verspreid over Nederland staan geldmaten voor het opnemen van biljetten. Een groot aantal van deze geldmaten beschikt over een spraakfunctie, dat zijn in ieder geval de automaten die in winkels staan. Klanten van alle banken kunnen geld opnemen bij een geldmaat.
Geldmaten voor het opnemen van muntrollen staan bij de bouwmarkten van Intergamma (Gamma en Karwei). Alleen klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen gebruik maken van onze muntautomaten.
Geld storten
Voor het storten van losse biljetten heeft Geldmaat zogeheten recycle automaten staan. Bij deze geldmaten kunnen losse biljetten gestort en opgenomen worden. Deze automaten staan zowel binnen als buiten.
Geldmaten voor het storten van munten staan, net als de muntrolautomaten, bij de vestigingen van Gamma en Karwei. Het storten van biljetten of munten is alleen mogelijk voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank.
In onze sealbagautomaten stort u biljetten verpakt in een speciale zak. Deze dienst is alleen beschikbaar voor personen met een sealbagcontract van de ABN AMRO, ING of Rabobank. De sealbagautomaten staan verspreid over Nederland.
Geldmaat plus assistentie
Voor die mensen die het lastig vinden om zelfstandig biljetten op te nemen of te storten is geldmaat plus assistentie ontwikkeld. Bij de geldmaten in een groep winkels van Primera, Bruna en The Read Shop is assistentie aanwezig. Winkelpersoneel beantwoordt hier vragen over het opnemen of storten van biljetten, en helpt bij het bedienen van de geldmaat.