Veelgestelde vragen

  1. Neem contact op met uw eigen bank als uw pas is ingeslikt. Ingeslikte passen worden voor de veiligheid vernietigd. Vraag daarom bij uw eigen bank een nieuwe bankpas aan.

    Pas ingeslikt omdat u moeite had om de pas uit de automaat te pakken? Dan is een hulpmiddel om de pas uit de automaat te pakken misschien iets voor u. Vraag bij uw bank naar dit hulpmiddel.

  2. Klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat. Klanten van andere banken kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen bank.

  3. U kunt in principe zoveel geld opnemen als u met uw eigen bank afspreekt (de paslimiet). Geldmaat stelt echter ook een limiet aan het opnamebedrag. Klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen maximaal 5.000 euro per keer opnemen, als dat kan volgens hun paslimiet. Klanten van andere banken kunnen maximaal 4.000 euro per keer opnemen, als dat kan volgens hun paslimiet. De invoerlade van de automaten kan een maximaal aantal biljetten tegelijk verwerken. Wilt u meer opnemen dan dit aantal, dan kunt u dat in meerdere transacties doen. 

  4. Pincode veranderen    ABN AMRO         ING     Rabobank
    Bankpas          Ja         Nee           Nee
    Creditcard          Nee         Ja           Ja
    • Klanten van ABN AMRO kunnen alleen de pincode van hun bankpas veranderen.
    • Klanten van ING en Rabobank kunnen alleen de pincode van hun creditcard veranderen. 
    • Klanten van andere banken kunnen hun pincode veranderen bij een geldmaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen.
    • Klanten van andere banken kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen bank.
    • Voor het veranderen van een pincode stopt u uw pas in de automaat en kiest voor 'Pincode wijzigen'. 
  5. Neem contact op met uw eigen bank als er op de geldautomaat staat dat uw pas geblokkeerd is. Geldmaat heeft geen inzicht in uw bankgegevens.

  6. Neem contact op met uw eigen bank als een geldautomaat uw geld inneemt. Uw bank lost het voor u op.

  7. Op het afschrift staat GM voor het nummer van de automaat, daarna de datum en de tijd van de opname of storting en tot slot het adres van de automaat.  

  8. U kunt bij uw eigen bank een nieuwe pincode aanvragen.

  9. Nee, op dit moment is het nog niet mogelijk om contactloos geld op te nemen bij een geldmaat. Wel onderzoeken we of we dit in de toekomst aan kunnen bieden. 

  10. 10 De geldautomaat in mijn Albert Heijn heeft een ING-buitenkant, maar Geldmaatschermen. Klopt dat?

    De geldautomaten bij de Albert Heijn houden voorlopig hun ING-uiterlijk, de software is wel al van Geldmaat. U kunt dus met alle passen geld opnemen bij deze automaten en de geldautomaat werkt net zoals alle andere geldmaten.

  11. Neem contact op met uw eigen bank als u een vraag heeft over uw rekening. Geldmaat kan de gegevens van uw rekening niet zien.

  12. Alle biljetten in onze automaten zijn geschikt voor gebruik. Als u een gescheurd biljet plakt is het gewoon te gebruiken. Als u denkt dat de schade door de automaat komt, bel dan ons storingsnummer  088 22 74 100.

  13. Beschadigde biljetten kunt u soms omwisselen bij De Nederlandsche Bank (DNB). U kunt beschadigde biljetten niet omwisselen bij een bank. Ondernemers zijn ook niet verplicht om beschadigde bankbiljetten aan te nemen. Lees meer over beschadigde biljetten op de site van DNB door hier te klikken. 

  14. In onze geldmaten zitten biljetten van 10, 20 en 50 euro omdat dat de meest gebruikte biljetten zijn. 

  15. De automaat gaat niet uit tijdens een opname. U kunt uw geldopname gewoon afmaken.

  1. Neem contact op met uw eigen bank als uw pas is ingeslikt. Ingeslikte passen worden voor de veiligheid vernietigd. Vraag daarom bij uw eigen bank een nieuwe bankpas aan.

    Pas ingeslikt omdat u moeite had om de pas uit de automaat te pakken? Dan is een hulpmiddel om de pas uit de automaat te pakken misschien iets voor u. Vraag bij uw bank naar dit hulpmiddel.

  2. Klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat. Klanten van andere banken kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen bank.

  3. U kunt in principe zoveel geld opnemen als u met uw eigen bank afspreekt (de paslimiet). Geldmaat stelt echter ook een limiet aan het opnamebedrag. Klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen maximaal 5.000 euro per keer opnemen, als dat kan volgens hun paslimiet. Klanten van andere banken kunnen maximaal 4.000 euro per keer opnemen, als dat kan volgens hun paslimiet. De invoerlade van de automaten kan een maximaal aantal biljetten tegelijk verwerken. Wilt u meer opnemen dan dit aantal, dan kunt u dat in meerdere transacties doen. 

  4. Pincode veranderen    ABN AMRO         ING     Rabobank
    Bankpas          Ja         Nee           Nee
    Creditcard          Nee         Ja           Ja
    • Klanten van ABN AMRO kunnen alleen de pincode van hun bankpas veranderen.
    • Klanten van ING en Rabobank kunnen alleen de pincode van hun creditcard veranderen. 
    • Klanten van andere banken kunnen hun pincode veranderen bij een geldmaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen.
    • Klanten van andere banken kunnen het saldo van hun betaalrekening bekijken bij een geldmaat wanneer hun eigen bank dit ondersteunt. U kunt dit navragen bij uw eigen bank.
    • Voor het veranderen van een pincode stopt u uw pas in de automaat en kiest voor 'Pincode wijzigen'. 
  5. Neem contact op met uw eigen bank als er op de geldautomaat staat dat uw pas geblokkeerd is. Geldmaat heeft geen inzicht in uw bankgegevens.

  6. Neem contact op met uw eigen bank als een geldautomaat uw geld inneemt. Uw bank lost het voor u op.

  7. Op het afschrift staat GM voor het nummer van de automaat, daarna de datum en de tijd van de opname of storting en tot slot het adres van de automaat.  

  8. U kunt bij uw eigen bank een nieuwe pincode aanvragen.

  9. Nee, op dit moment is het nog niet mogelijk om contactloos geld op te nemen bij een geldmaat. Wel onderzoeken we of we dit in de toekomst aan kunnen bieden. 

  10. 10 De geldautomaat in mijn Albert Heijn heeft een ING-buitenkant, maar Geldmaatschermen. Klopt dat?

    De geldautomaten bij de Albert Heijn houden voorlopig hun ING-uiterlijk, de software is wel al van Geldmaat. U kunt dus met alle passen geld opnemen bij deze automaten en de geldautomaat werkt net zoals alle andere geldmaten.

  11. Neem contact op met uw eigen bank als u een vraag heeft over uw rekening. Geldmaat kan de gegevens van uw rekening niet zien.

  12. Alle biljetten in onze automaten zijn geschikt voor gebruik. Als u een gescheurd biljet plakt is het gewoon te gebruiken. Als u denkt dat de schade door de automaat komt, bel dan ons storingsnummer  088 22 74 100.

  13. Beschadigde biljetten kunt u soms omwisselen bij De Nederlandsche Bank (DNB). U kunt beschadigde biljetten niet omwisselen bij een bank. Ondernemers zijn ook niet verplicht om beschadigde bankbiljetten aan te nemen. Lees meer over beschadigde biljetten op de site van DNB door hier te klikken. 

  14. In onze geldmaten zitten biljetten van 10, 20 en 50 euro omdat dat de meest gebruikte biljetten zijn. 

  15. De automaat gaat niet uit tijdens een opname. U kunt uw geldopname gewoon afmaken.

  1. In de loop van 2020 nemen we automaten van ABN AMRO, ING en Rabobank over, dus ook de automaten waar je losse biljetten, sealbags (verpakte biljetten) en muntgeld stort. 

  2. Uw bank bepaalt hoeveel u daarvoor betaalt. Kijk voor de verschillende tarieven op de site van uw bank.

  3. Op alle stortautomaten zit spraakondersteuning.

  4. Uw bank bepaalt wat het maximumbedrag is dat u kunt storten. De invoerlade van de automaten kan maximaal 200 biljetten tegelijk verwerken. Wilt u meer biljetten storten, dan doet u dat in een volgende ronde. Kijk voor meer informatie over het maximumbedrag dat u kunt storten op de site van uw bank.

  5. Alleen als u klant van de ABN AMRO, ING en Rabobank bent, kunt u de Geldmaat stortautomaten gebruiken

  6. Controleer of de bankbiljetten onbeschadigd zijn. Haal alles wat geen bankbiljet is zoals elastiekjes of paperclips tussen de biljetten vandaan.

  7. Alleen klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen biljetten storten bij een geldmaat. Klanten van andere banken niet.

  8. U kunt zo vaak storten als uw bank dat toestaat.

  9. Nee, het is niet mogelijk om munten te storten bij stortautomaten voor biljetten.

  10. Ja, voor het storten van biljetten hebt u uw pas en uw pincode nodig.

  11. Uw storting staat direct op uw rekening. Als er twijfels zijn over de echtheid van de biljetten, dan kan een deel van het bedrag later worden bijgeschreven. Als u daarover vragen heeft, neem dan contact op met uw bank.

  12. Als het bedrag op uw bon niet klopt, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw bank.

  13. Als in uw storting biljetten zitten die vermoedelijk vals zijn dan neemt de automaat deze biljetten in. Op het scherm staat de mededeling: “Let op er zijn vermoedelijk valse biljetten aangetroffen. Deze worden niet op uw rekening bijgeschreven.”  Ook op uw stortbon staat deze tekst. Op uw stortbon staat ook hoeveel en welke biljetten ingenomen zijn.

    Als er vermoedelijk vals geld in uw storting wordt gevonden hoeft u zelf niets te doen. De biljetten worden allereerst door Geldmaat onderzocht en daarna door de Nederlandse Bank (DNB). 

    Onderzoek door Geldmaat

    Wij controleren de biljetten met behulp van speciale apparatuur. Als ze toch echt blijken te zijn dan krijgt u ze alsnog op de rekening bijgeschreven van de bankpas waarmee u het geld hebt gestort.

    Onderzoek door De Nederlandsche Bank (DNB)

    Als ook wij niet kunnen vaststellen of de biljetten echt zijn, worden ze verplicht doorgestuurd naar DNB. Zij onderzoeken de biljetten en sturen de uitkomst hiervan binnen 30 werkdagen naar uw bank. Uw bank neemt dan contact met u op. Zijn de biljetten echt dan worden ze bijgeschreven op de rekening van de bankpas waarmee u het geld hebt gestort. Zijn ze vals dan wordt niets bijgeschreven en ontvangt u hiervan bericht van uw bank. U krijg de valse biljetten niet terug.

    Vals geld

    Heeft u vals geld ontvangen? Als u nog weet van wie of waar u het valse geld ontvangen heeft, ga dan naar de politie. Weet u niet van wie u het valse geld ontvangen heeft, lever het dan in bij De Nederlandsche Bank (DNB). Vals geld is niets waard, u ontvangt dus geen vergoeding. Heeft u vals geld in uw bezit, gebruik het dan niet. Het betalen met vals geld is strafbaar. Twijfelt u over de echtheid van de bankbiljetten? Check dan de echtheidskenmerken op de site van DNB door hier te klikken.

    Beschadigde biljetten

    Beschadigde biljetten kunt u soms omwisselen bij De Nederlandsche Bank (DNB). U kunt beschadigde biljetten niet omwisselen bij een bank. Ondernemers zijn ook niet verplicht om beschadigde bankbiljetten aan te nemen. Lees meer over beschadigde biljetten op de site van DNB door hier te klikken. 

  14. Tijdens een transactie kan het gebeuren dat een storting vastloopt. In dat geval krijgt u hiervan een melding te zien op het scherm. Als uw geld hierbij is vastgelopen dient u contact op te nemen met uw bank. Uw bank zal het incident registreren en hierna kan onderzoek volgen, waarbij het doel is uw vastgelopen geld netjes te achterhalen en op uw rekening bij te schrijven.

  15. Op het afschrift staat GM voor het nummer van de automaat, daarna de datum en de tijd van de opname of storting en tot slot het adres van de automaat.  

  16. Nee, dat hoeft niet. U houdt de sealbags van uw eigen bank.

  17. Nee, alleen de automaat wordt een geldmaat. Alle andere handelingen blijft u bij uw eigen bank doen.

  18. Alle vragen die u heeft over uw storting stelt u aan uw eigen bank.

  19. Als u een sealbagcontract bij ABN AMRO, ING of Rabobank heeft, kunt u bij alle Geldmaat-sealbagautomaten terecht. Natuurlijk kunt u ook de sealbagautomaten van uw eigen bank blijven gebruiken zolang deze nog in werking zijn.

  20. Op de website van uw bank staat alle informatie over het afsluiten van een sealbagcontract.

  21. Wilt u gebruik maken van het afstorten in een sealbagautomaat van Geldmaat? Sluit dan een sealbagcontract af met ABN AMRO, ING of Rabobank. Informatie daarover staat op de websites van deze banken. Alle Geldmaat sealbagautomaten werken op dezelfde manierEen uitleg over de werking van de sealbagautomaat vindt u hier

     

  1. We nemen automaten van ABN AMRO, ING en Rabobank over. De buitenkant van de automaat krijgt een nieuw uiterlijk en we veranderen de schermen. Alle geldmaten hebben dezelfde uitstraling en werken hetzelfde. Geldmaten herkent u aan de gele kleur.

  2. Op de locatiewijzer staat een actueel overzicht van alle beschikbare automaten. In de planning ziet u wat er verandert in uw gemeente.

    Als we een automaat verplaatsen of verwijderen dan plakken we er ongeveer vier weken van tevoren een sticker op. We plaatsen eerst een andere geldmaat in de buurt voor we een automaat verplaatsen of weghalen.

    Geldautomaten die op hun oude plek blijven staan, zijn maximaal een dag buiten werking. Het lukt ons niet om dat vooraf te melden.

  3. Veel automaten blijven op dezelfde plek staan. Als nieuwe plek kiezen we het liefst voor een plek in een winkelcentrum of in een winkel. Er moeten ook genoeg mensen in de buurt wonen. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen in Nederland binnen een straal van 5 kilometer geld kan opnemen. Verder zorgen we ervoor dat er genoeg automaten zijn waar je munten en biljetten stort, sealbags stort en munten opneemt.

  4. Op de locatiewijzer staat een actueel overzicht van alle beschikbare automaten. Nu staan daar alle geldautomaten van Geldmaat, ABN AMRO, ING en Rabobank in Nederland. In de planning ziet u wat er verandert in uw gemeente.

  5. Bij de ontwikkeling van geldmaten houden we rekening met mensen die minder goed of niet kunnen zien. In de toekomst hebben alle geldmaten een spraakfunctie en braille op het toetsenbord. De schermen van een geldmaat zijn goed leesbaar voor mensen die slecht kunnen zien.

  6. We nemen bestaande automaten van ABN AMRO, ING en Rabobank over. Deze automaten voldoen aan de Europese regels om betaaldiensten bereikbaar te houden voor iedereen.

  7. Bel met ons storingsnummer 088 22 74 100 en geef het nummer van de automaat door. Wij zorgen ervoor dat het in orde komt. Op de locatiewijzer vindt u een andere geldautomaat bij u in de buurt.

  8. Wij accepteren alle bankkaarten en bekende creditcards. American Express volgt op een later moment. Voor meer informatie over wanneer u als klant van American Express geld kunt opnemen bij een geldmaat, adviseren wij u contact op te nemen met American Express.

  9. Heeft u een particuliere betaalrekening dan is het opnemen van biljetten met een bankpas meestal gratis. Het opnemen van biljetten met een zakelijke bankpas of met een creditcard kost in de meeste gevallen wel geld. Het opnemen en storten van biljetten en munten is dus niet altijd gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u daarvoor betaalt.

  10. Ja, bij elke geldmaat kunt u zelf biljetten kiezen. In onze automaten zitten biljetten van 
    € 10, € 20 en € 50. 

  11. Neem contact op met uw eigen bank voor een vraag over een geldautomaat van ABN AMRO, ING of Rabobank.

  12. Iedereen kan biljetten opnemen bij een geldmaat. Dat kan zoveel en zo vaak als het saldo en de paslimiet dat toelaten. De limieten voor het gastgebruik vervallen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. 

    Het opnemen en storten van munten, het storten van biljetten en het gebruik van sealbagautomaten zijn alleen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Bij een sealbagautomaat stort u biljetten verpakt in een speciale zak.

  1. We betalen steeds minder vaak met contant geld en het gebruik van geldautomaten daalt. Daarom werken de banken en Geldmaat samen. We zorgen ervoor dat de geldautomaten goed over het land verdeeld worden. Zo blijft contant geld in de toekomst voor iedereen beschikbaar, bereikbaar, betaalbaar en veilig.

  2. Behalve de naam en het uiterlijk verandert er weinig.

    • U houdt uw eigen bankpas.
    • Met elke bankpas en creditcard* geld opnemen bij een geldmaat.
    • U blijft klant bij uw eigen bank.
    • Alle automaten krijgen dezelfde uitstraling.
    • Zoveel en zo vaak geld opnemen als uw saldo en paslimiet toestaan.

    *American Express volgt op een later moment.
  3. Dit jaar nemen we automaten van ABN AMRO, ING en Rabobank over. Dus automaten waar je biljetten en munten opneemt en stort en de sealbagautomaten. Bij een sealbagautomaat stort u biljetten verpakt in een speciale zak.

  4. Alleen uw eigen bank kan uw gegevens zien. Verder niemand, ook Geldmaat niet.

  5. Automaten die op oude plek blijven staan, voldoen aan alle veiligheidseisen. Als nieuwe plek kiezen we het liefst een plek in een winkel of in een winkelcentrum.

    • Houd uw pincode geheim. Let erop dat tijdens het intoetsen van uw pincode niemand meekijkt.
    • Geef uw pincode niet door aan anderen.
    • Medewerkers van Geldmaat of de politie vragen nooit om uw pincode: niet per brief, mail of telefonisch. Geef deze daarom nooit af.
    • Schrijf uw pincode niet op. Als u de pincode niet kunt onthouden, dan mag u de pincode versleuteld noteren zodat anderen uw pincode niet kunnen achterhalen. Net als uw bank raadt Geldmaat u aan uw pincode uit het hoofd te leren.
    • Bewaar uw betaal- en bankpas(sen) zorgvuldig.
  6. Let bij het opnemen van geld op het volgende:

    • Laat niemand dicht bij u staan.
    • Laat u niet afleiden.
    • Scherm altijd de pincode af.
    • Laat u nooit door een vreemde helpen.
    • Let op het bedrag dat op het scherm staat.
    • Tel het geld niet te opvallend na.

    Voelt u zich niet veilig bij een automaat? Zoek dan een andere geldautomaat of kom later terug. Op de locatiewijzer ziet u geldautomaten bij u in de buurt.

  7. Nee, niet alle automaten onder woningen worden verplaatst. Alleen die waar het veiligheidsrisico te groot is.

  8. U kunt hiervoor het beste het contactformulier op de website invullen en insturen. Dan nemen we uw vraag in behandeling.

  9. Particulieren en ondernemers blijven klant bij hun eigen bank. Iedereen blijft zijn bankzaken daar regelen.

  10. Geldmaat neemt alle automaten voor het opnemen en storten van biljetten en munten én de sealbagautomaten over van ABN AMRO, ING en Rabobank. Groot voordeel voor de zakelijke klanten van deze banken is dat zij straks bij iedere geldmaat terecht kunnen.

    Verder verandert er niets. Ondernemers blijven klant bij hun eigen bank en regelen hun bankzaken zoals ze gewend zijn.

  1. If the machine does not return your card you should contact your bank. For safety reasons all cards which are not returned by the machine are destroyed. Please contact your bank to apply for a new bank card.

  2. Please contact your bank if your money is taken back by the ATM. Your bank will help you.

  3. Please contact your bank if you have any questions regarding your account. Geldmaat is not authorized to view the details of your bank account.

  4. Only if you have an account with ABN AMRO, ING, and Rabobank you can deposit banknotes into a geldmaat.

  5. Your bank sets the maximum amount you can deposit. The maximum number of banknotes a machine can handle is 200. If you want to deposit more than 200 banknotes, you must make more than one deposit.  Visit your bank’s website for information about the maximum amount of money you can deposit.

  6. Your deposit is credited immediately. However, this will be delayed If there is any doubt about the authenticity of the notes. Please contact your bank if you have any questions about counterfeit bank notes in this document.

  7. It depends. If you prefer transparency and you want to know exactly what you are spending DCC is a good way to be informed.

  8. If the ATM offers you the opportunity to stop the withdrawal then this is possible. You can then start a new withdrawal.

  9. No, DCC is not mandatory, you can choose whichever option you please.

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan contact met ons op.
Vragen over bankzaken? Neem dan contact op met uw eigen bank.