Veelgestelde vragen

  1. 1 Hoe zien de automaten van Geldmaat eruit?

    We nemen de automaten van ABN AMRO, ING en Rabobank over. De buitenkant van de automaat krijgt een nieuw uiterlijk en we veranderen de schermen. Alle geldmaten zien er hetzelfde uit en werken hetzelfde. Geldmaten herkent u aan de gele kleur.

  2. 2 Wat gebeurt er met de geldautomaat in mijn buurt?

    Op de locatiewijzer staat een actueel overzicht van alle beschikbare automaten. In de planning ziet u wat er verandert in uw gemeente.

    Als we een automaat verplaatsen of verwijderen dan plakken we er ongeveer vier weken van tevoren een sticker op. We plaatsen eerst een andere geldmaat in de buurt voor we een automaat verplaatsen of weghalen.

    Geldautomaten die op hun oude plek blijven staan, zijn maximaal een dag buiten werking. Het lukt ons niet om dat vooraf te melden.

  3. 3 Hoe bepalen jullie waar de geldmaten komen?

    Veel automaten blijven op dezelfde plek staan. Als nieuwe plek kiezen we het liefst voor een plek in een winkelcentrum of in een winkel. Er moeten ook genoeg mensen in de buurt wonen. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen in Nederland binnen een straal van 5 kilometer geld kan opnemen. Verder zorgen we ervoor dat er genoeg automaten zijn waar je munten en biljetten stort, sealbags stort en munten opneemt.

  4. 4 Hoe weet ik waar een geldmaat komt?

    Op de locatiewijzer staat een actueel overzicht van alle beschikbare automaten. Nu staan daar alle geldautomaten van Geldmaat, ABN AMRO, ING en Rabobank in Nederland. In december 2020 zijn er alleen nog geldmaten over. In de planning ziet u wat er verandert in uw gemeente.

  5. 5 Ik heb een visuele beperking, kan ik de geldmaten gebruiken?

    Bij de ontwikkeling van geldmaten houden we rekening met mensen die minder goed of niet kunnen zien. In de toekomst hebben alle geldmaten een spraakfunctie en braille op het toetsenbord. De schermen van een geldmaat zijn goed leesbaar voor mensen die slecht kunnen zien.

  6. 6 Ik heb een lichamelijke beperking, kan ik de geldmaten gebruiken?

    We nemen de bestaande automaten van ABN AMRO, ING en Rabobank over. Deze automaten voldoen aan de Europese regels om betaaldiensten bereikbaar te houden voor iedereen.

  7. 7 Wat doe ik als de geldautomaat buiten gebruik is?

    Bel met ons storingsnummer 088 22 74 100 en geef het nummer van de automaat door. Wij zorgen ervoor dat het in orde komt. Op de locatiewijzer vindt u een andere geldautomaat bij u in de buurt.

  8. 8 Met welke passen kan ik geld opnemen bij geldmaten?

    Alle bankpassen en creditcards kunnen gebruikt worden bij een geldmaat.

  9. 9 Kost opnemen of storten bij een geldmaat geld?

    Heeft u een particuliere betaalrekening dan is het opnemen van biljetten met een bankpas gratis. Het opnemen van biljetten met een zakelijke bankpas of met een creditcard kost wel geld. Het storten van biljetten en het opnemen en storten van munten is niet altijd gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u daarvoor betaalt.

  10. 10 Kan ik zelf biljetten kiezen bij een geldmaat?

    Ja, bij elke geldmaat kunt u zelf biljetten kiezen. In onze automaten zitten biljetten van 
    € 10, € 20 en € 50. Sommige automaten hebben ook € 5 biljetten. 

  11. 11 Vraag over een automaat van ABN AMRO, ING of Rabobank?

    Neem contact op met uw eigen bank voor een vraag over een geldautomaat van ABN AMRO, ING of Rabobank.

  12. 12 Ik ben geen klant bij ABN AMRO, ING of Rabobank, kan ik de geldmaten gebruiken?

    Iedereen kan biljetten opnemen bij een geldmaat. Het opnemen en storten van munten, het storten van biljetten en het gebruik van sealbagautomaten zijn alleen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Bij een sealbagautomaat stort u biljetten verpakt in een speciale zak.

  13. 13 Is het mogelijk om contactloos geld op te nemen bij een geldmaat? Bijvoorbeeld met je smartphone?

    Nee, op dit moment is het nog niet mogelijk om contactloos geld op te nemen bij een geldmaat. Wel onderzoeken we of we dit in de toekomst aan kunnen bieden. 

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan contact met ons op.
Vragen over bankzaken? Neem dan contact op met uw eigen bank.