Instellingen
Taal
Kleurenschema
hulp nodig afbeelding

Hulp nodig?

Is er iets misgegaan bij een transactie of heb je wat hulp nodig bij het gebruik van de automaat of de locatiewijzer?

We helpen je graag verder.

afbeelding hulp nodig

Helpende hand bij opnemen en storten

Heb je wat hulp nodig bij het gebruik van onze automaten? In winkels met Geldmaat+ helpt het personeel je graag een handje bij opnemen en storten. Je kunt er ook een vraag stellen over het gebruik van spraakondersteuning en contactloos geld opnemen.

Veelgestelde vragen

Soms duurt het even voordat een limietverhoging werkt. Hoelang het duurt verschilt per bank. Kijk op de website van jouw bank voor meer informatie.

Als de biljetten niet uit de automaat komen dan is er vaak een technische storing. Dat staat ook op het scherm. De transactie is afgebroken door de automaat. Controleer je rekening of het bedrag is afgeschreven. Is dat het geval, dan wordt het bedrag in de meeste gevallen binnen een paar minuten automatisch teruggeboekt. Dat kan per bank verschillen.

Als dit niet gebeurt, neem dan contact op met je bank. Zij starten een onderzoek, noteer de tijd, datum en automaatnummer. Je vindt deze gegevens op uw afschrift.

Geldmaat kan alleen kijken wat er in de automaat is gebeurd. In verband met de privacywetgeving mogen wij jouw rekeninggegevens niet bekijken. De bank kan dat wel. Die informatie is nodig om het hele plaatje compleet te krijgen. De bank onderneemt actie en neemt als dat nodig is contact op met Geldmaat.

Je kunt ook het slachtoffer zijn van cashtrapping, kijk daarom altijd of je iets verdachts ziet. Hoe herken je zo'n cashtrap? Normaal gesproken zit er een uitsparing op de automaat waar je geld uitkomt, van zo'n twee tot drie centimeter. Als daar een metalen plaatje voor zit waardoor dit niet meer is te zien of slechts een paar millimeter, dan klopt er iets niet. Vermoed je cashtrapping? Bel dan met de politie of met het nummer op de geldautomaat.

Tijdens een transactie kan het gebeuren dat een storting vastloopt. In dat geval krijgt je hiervan een melding te zien op het scherm. Als je geld hierbij is vastgelopen, neem dan contact op met je bank.

Je bank zal het incident registreren en hierna kan onderzoek volgen, waarbij het doel is het vastgelopen geld netjes te achterhalen en op je rekening bij te schrijven.

Veilig geld opnemen

Let bij het opnemen van geld op het volgende:

• Laat niemand dicht bij je staan. • Laat je niet afleiden. • Scherm altijd de pincode af. • Laat je nooit door een vreemde helpen. • Let op het bedrag dat op het scherm staat. • Tel het geld niet te opvallend na.

Voel je je niet veilig bij een automaat? Zoek dan een andere geldautomaat of kom later terug. Op de locatiewijzer vind je geldautomaten bij jou in de buurt.

Criminelen proberen geld te onderscheppen bij geldautomaten, door een nep-uitgifteklep voor de echte klep te zetten. Het geld blijft daar steken en de klant krijgt het opgenomen geld niet uitgekeerd. Als de klant wegloopt, komen de criminelen in actie, nemen de nep-uitgifteklep en het onderschepte geld weg en gaan ervandoor.

Hoe kun je zien of een automaat is voorzien van een nep-uitgifteklep? De klep lijkt veel op de echte klep, maar staat eroverheen. Daardoor is de klep veel dikker. Dit kun je het beste zien bij het toetsenbord. Zonder de nep-klep is het toetsenbord in zijn geheel te zien. De nep-klep valt daar een stukje overheen.

Wees alert op internetfraude

Heb je een e-mail, sms-bericht, whatsappje of een telefoontje van Geldmaat ontvangen? Wees dan op je hoede, mogelijk proberen internetcriminelen je inlog- en betaalgegevens te achterhalen.

Krijg je een e-mail namens Geldmaat om bankgegevens aan ons te verstrekken? Doe dat dan niet. Wij beschikken niet over je e-mailadres en sturen je geen mails. Klik niet op de linkjes die in de mail staan,je kunt daarmee ongemerkt een virus activeren. Stuur de e-mail naar valse-email@geldmaat.nl met de melding dat het hier mogelijk een poging tot internetfraude betreft. Geldmaat handelt de e-mail verder af. Verwijder de e-mail uit je brievenbus en uit de verwijderde items.

Krijg je een telefoontje, sms’je of whatsappbericht van Geldmaat? Reageer er niet op. Geldmaat beschikt niet over je telefoonnummer. Wij versturen geen berichten en vragen niet om je pincode of rekeningnummer. We nemen ook geen passen in of verstrekken nieuwe passen.

Wilt je meer weten over veilig bankieren en herkennen van valse berichten? Kijk dan op de website van je bank of op veiligbankieren.nl van de Betaalvereniging Nederland.

Cookies

Geldmaat maakt alleen gebruik van essentiële cookies. Hiermee verbeteren wij je ervaring op onze website.Lees ons cookiebeleid