
Altijd een geldmaat in de buurt
Wil je contant geld opnemen of storten? Je kan door heel Nederland terecht bij onze gele geldautomaten. Kijk op onze locatiewijzer voor een automaat bij jou in de buurt.
Veelgestelde vragen
Soms duurt het even voordat een limietverhoging werkt. Hoelang het duurt verschilt per bank. Kijk op de website van jouw bank voor meer informatie.
Je was te laat met het uitnemen van je biljetten of je bent je geld vergeten mee te nemen. In dat geval neemt de automaat de biljetten weer in.
Bij sommige banken wordt het bedrag meestal de volgende dag op je rekening bijgeschreven. Dat kan per bank verschillen.
Als je geld niet wordt bijgeschreven op je rekening, neem dan contact op met je bank. Geldmaat kan alleen kijken wat er in de automaat is gebeurd. In verband met de privacywetgeving mogen wij je rekeninggegevens niet bekijken. De bank kan dat wel. Je bank onderneemt actie en neemt als dat nodig is contact op met Geldmaat.
Is meer onderzoek nodig, dan wordt er gewacht tot de automaat aan beurt is om gevuld en/of geleegd te worden. Bij automaten die niet veel gebruikt worden kan dat een aantal weken duren. Er wordt dan gekeken of er verschillen zijn.
Als het bedrag op de bon niet klopt neem dan contact met ons op. Bel: 088-1104100. Bereikbaar: ma - vr 08.00-18.00 uur. za 09:00-18:00.

Ken je onze pratende automaten?
Veel van onze automaten zijn voorzien van spraakondersteuning. Neem een koptelefoontje mee en de automaat vertelt je stap voor stap wat je moet doen.
Helpende hand bij opnemen en storten
Bij winkels met Geldmaat+ biedt de winkelier een helpende hand bij gebruik van de automaat. Bijvoorbeeld als je geld komt storten of wilt weten hoe spraakondersteuning werkt.

Contactloos opnemen en storten
Bij veel van onze automaten kun je contactloos geld opnemen met je pas of telefoon. Check bij je bank of je hiervan gebruik kunt maken.
Nieuws
Code groen voor onze nieuwe pinboxen
Onze geldautomaten zitten binnen in winkels, buiten in een gevel of in een pinbox. Dat is een vrijstaand gebouw met een of meerdere automaten voor het opnemen van biljetten en vaak een automaat voor zakelijk storten; de sealbagautomaat.
Zomers kan de temperatuur in de pinbox behoorlijk oplopen. Daar hebben de automaten last van, én de medewerkers van Brink’s die de automaten onderhouden en servicen. Daarom worden al onze nieuwe pinboxen voorzien van een sedumdak. De groene sedumdaken verlagen de omgevingstemperatuur van het dak.
Ieder graadje is er een
‘Begin 2023 zijn we begonnen met het aanleggen van sedum op onze pinboxen. Op dit moment hebben we al 24 locaties laten voorzien van een sedumdak. Dat is bijna 180 m2’, vertelt Remko Wagemakers van Geldmaat. Door de isolerende werking van een sedumdak wordt het binnen de pinbox een stuk minder warm.’ Brink’s doet mee, Roxane de Bruin, Key accountmanager banking bij Brink’s: ‘Voor onze mensen is het niet fijn wanneer het in de pinbox te heet wordt, dan is ieder graadje lager er een.’
Het leggen van de daken gebeurt door het Utrechtse bedrijf TopGroen. ‘Een groen dak trekt warmte uit de omgeving en de planten houden vocht vast. Een dak zonder sedum kan zomers soms wel 90 graden heet worden. Een dak met sedum is maximaal 5 graden warmer dan de buitentemperatuur, dat werkt door in de binnentemperatuur’, legt Daniël Schoenmaker, directeur van TopGroen uit.
Goed voor het milieu
Het aanleggen van sedumdaken is bovendien goed voor het milieu. ‘Sedumdaken houden CO2 vast, vangen fijnstof af en vergroten de biodiversiteit’, aldus Daniël. Remko: ‘Een sedumdak vangt gemiddeld 1,23 kg CO2 per m2 per jaar op. Met al onze locaties samen is dat zo'n 220 kg op jaarbasis’. Ook voor Brink’s is het milieuaspect belangrijk. ‘Samen investeren in het milieu daar maken we graag een potje voor vrij,’ zegt Roxane.
Goed voor de omgeving
Goed voor de temperatuur en voor het milieu, maar er is nog een reden waarom we sedumdaken op onze pinboxen plaatsen en dat is de omgeving. Remko: ‘Pinboxen met een sedumdak zien er fraaier uit. Het uiterlijk van een pinbox wordt door omwonenden niet vaak gewaardeerd. Zo’n box ziet er direct een stuk mooier uit, een prettige bijkomstigheid.’
Advies over contant geld als back up
Hoe betaal je als er een stroomstoring is of als online bankieren niet beschikbaar is? Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer* (MOB) heeft daarover een advies uitgebracht. Onderdeel daarvan is de aanbeveling om contant geld achter de hand te houden, met als richtbedrag 70 euro per volwassene en 30 euro per kind.
Het MOB geeft aan dat het verstandig is om het totaalbedrag per huishouden de komende maanden op te bouwen. Via geld dat al in huis is, via ontvangen wisselgeld of opnames bij de geldautomaat. Er is geen noodzaak voor directe geldopnames.
In Nederland is bij De Nederlandsche Bank en bij Geldmaat en haar partners voldoende geld aanwezig om iedereen te voorzien van contant geld. Zowel voor gebruikelijke opnames van biljetten en munten als voor extra behoefte als gevolg van het uitgebrachte advies.
Kijk voor meer informatie over dit advies op de website van De Nederlandsche Bank.
Het MOB is een platform onder de vlag van DNB, waarin tal van maatschappelijke organisaties zijn vertegenwoordigd.
Let op: bellende fraudeurs
Het komt voor dat criminelen zich telefonisch voordoen als medewerker van de 'fraudehelpdesk van Geldmaat'. Trap hier niet in. Geef geen informatie en hang direct op. Geldmaat belt je alleen als je zelf eerst met ons contact hebt gezocht en hebt aangegeven dat je graag wordt teruggebeld. Bel bij twijfel onze klantenservice op 088 - 227 4100.