Beschikbaarheid en bereikbaarheid maart 2024

22 april 2024

De prestaties van Geldmaat worden weergegeven in percentages beschikbaarheid en bereikbaarheid. Per type dienst rapporteert Geldmaat maandelijks aan De Nederlandsche Bank de prestaties. Deze worden gepubliceerd per 21e van elke maand of de eerste werkdag daaropvolgend.

Bereikbaarheid:

  • Opname biljetten: 99,76% (norm 99,76% binnen 5 km)
  • Onverpakt storten biljetten: 96,04% (norm 92,59% binnen 5 km)
  • Sealbag (verpakt storten):  99,93% (norm 98,0% binnen 20 autominuten)
  • Opnemen muntrollen: 98,27% (norm 98,0% binnen 20 autominuten)
  • Storten munten: 83,61% (norm 80,60% binnen 5 km)

 Beschikbaarheid:

  • Opname biljetten: 97,3% (norm 97,5%)
  • Enige automaat binnen 5 km: 98,1% (norm 98,0%)
  • Onverpakt storten biljetten: 94,9% (norm 96,5%)
  • Sealbag (verpakt storten): 99,2% (norm 98,0%)
  • Opnemen muntrollen: 99,7% (norm 98,0%)
  • Storten munten: 98,3% (norm 96,5%)

 Minimumaantal automaten:

  • Opname biljetten: 3874 (norm 3850)
  • Onverpakt storten biljetten: 1522 (norm 1300)
  • Sealbag (verpakt storten): 461 (norm  450)
  • Opnemen muntrollen: 170 (norm 170)
  • Storten munten: 541 (norm 547)

Beschikbaarheid en bereikbaarheid februari 2024

21 maart 2024

De prestaties van Geldmaat worden weergegeven in percentages beschikbaarheid en bereikbaarheid. Per type dienst rapporteert Geldmaat maandelijks aan De Nederlandsche Bank de prestaties. Deze worden gepubliceerd per 21e van elke maand of de eerste werkdag daaropvolgend.

Bereikbaarheid:

  • Opname biljetten: 99,76% (norm 99,76% binnen 5 km)
  • Onverpakt storten biljetten: 96,05% (norm 92,59% binnen 5 km)
  • Sealbag (verpakt storten):  99,93% (norm 98,0% binnen 20 autominuten)
  • Opnemen muntrollen: 98,27% (norm 98,0% binnen 20 autominuten)
  • Storten munten: 83,72% (norm 80,60% binnen 5 km)

 Beschikbaarheid:

  • Opname biljetten: 97,6% (norm 97,5%)
  • Enige automaat binnen 5 km: 98,2% (norm 98,0%)
  • Onverpakt storten biljetten: 95,9% (norm 96,5%)
  • Sealbag (verpakt storten): 99,0% (norm 98,0%)
  • Opnemen muntrollen: 99,6% (norm 98,0%)
  • Storten munten: 98,6% (norm 96,5%)

 Minimumaantal automaten:

  • Opname biljetten: 3878 (norm 3850)
  • Onverpakt storten biljetten: 1520 (norm 1300)
  • Sealbag (verpakt storten): 460 (norm  450)
  • Opnemen muntrollen: 170 (norm 170)
  • Storten munten: 543 (norm 547)

Publicatie cijfers performance januari 2024

21 februari 2024

De prestaties van Geldmaat worden weergegeven in percentages beschikbaarheid en bereikbaarheid. Per type dienst rapporteert Geldmaat maandelijks aan De Nederlandsche Bank de prestaties. Deze worden gepubliceerd per 21e van elke maand of de eerste werkdag daaropvolgend.

Januari 2024

Bereikbaarheid:

  • Opname biljetten: 99,76% (norm 99,76% binnen 5 km hemelsbreed)
  • Onverpakt storten biljetten: 96,0% (norm 92,59% binnen 5 km hemelsbreed) 
  • Sealbag (verpakt storten): 99,93% (norm 98,0% binnen 20 autorijminuten)
  • Opnemen muntrollen: 98,27% (norm 98,0% binnen 20 autorijminuten)
  • Storten munten: 83,71% (norm 80,60% binnen 5 km hemelsbreed)

Beschikbaarheid:

  • Opname biljetten: 96,9% (norm 97,5%)
  • Onverpakt storten biljetten: 94,4% (norm 96,5%) 
  • Enige automaat binnen een straal van 5 km: 98,2% (norm 98,0 %)
  • Sealbag (verpakt storten): 98,3% (norm 98,0%)
  • Opnemen muntrollen: 99,7% (norm 98,0%)
  • Storten munten: 98,6% (norm 96,5%)

Voor januari is het goed om onderscheid te maken in cijfers over de hele maand en cijfers over de laatste drie weken. In de eerste week is een sterk na-ijlend effect te zien door veel extra opnames in de laatste weken van december en het wegvallen van werkdagen als gevolg van de feestdagen. De laatste drie weken later beter de algemene tendens van januari zien:

  • Opname laatste drie weken: 97,5%
  • Onverpakt storten laatste drie weken: 95,2%

Toelichting op prestaties in relatie tot afgesproken normen

21 februari 2024

Geldmaat heeft met partijen in de chartale keten afspraken gemaakt over de beschikbaarheid en bereikbaarheid van contant geld in de Nederlandse samenleving (convenant Contant Geld). Onderdeel van deze afspraken zijn aantallen geldautomaten en percentages voor minimale beschikbaarheid en bereikbaarheid per maand. Haalt Geldmaat deze percentages in drie opeenvolgende maanden niet, dan bespreekt zij met DNB welke maatregelen zij treft om de beschikbaarheid (binnen twee maanden) weer op niveau te brengen. (Convenant Contant Geld - website DNB)

Onbeschikbaarheid kan bijvoorbeeld optreden door een defect in de automaat of een storing in de software. Als er sprake is van naderende leegstand of volstand van een automaat, wordt deze geserviced. Het vullen of legen van een automaat heeft effect op de beschikbaarheid, want deze kan op dat moment niet gebruikt worden. Dit is echter niet ‘verwijtbaar’ en een belangrijke reden waarom de beschikbaarheid nooit 100% kan zijn.

Beschikbaarheid in 2023/2024

Resultaat 2023
De praktijk is weerbarstig. De marges in de normering zijn bijzonder smal. 2023 heeft laten zien dat een technisch mankement in de automaten waarvoor niet snel een oplossing beschikbaar kwam, grote impact heeft gehad op de beschikbaarheidscijfers voor zowel opnemen als onverpakt storten van biljetten. Geldmaat heeft DNB en partijen in de chartale keten hierover geïnformeerd.

Daarnaast spelen andere oorzaken, zoals het grootschalig vervangen van automaten, een rol in de beschikbaarheid van het automatenpark. Geldmaat heeft de automaten vanaf 2019 van de banken overgenomen, een fors deel ervan is inmiddels aan vervanging toe. De uitrol van nieuwe automaten is in de zomer van 2023 gestart en vanaf januari 2024 geïntensiveerd. Tijdens de vervanging is een automaat enkele dagen niet beschikbaar.

Tot slot heeft de inzet van personeel bij leveranciers invloed op de performance. De krappe arbeidsmarkt maakt onvoorziene inzet van extra personeel niet of slechts moeizaam mogelijk.

Cijfers 2023 en januari 2024

Dat Geldmaat als gevolg hiervan in 2023 de KPI’s niet elke maand heeft kunnen halen, zal duidelijk zijn. Hoewel de KPI’s per maand gelden, komt dit gemiddeld over 2023 neer op:

  • Opname gemiddeld: 96,03% (maandnorm 97,5%)
  • Onverpakt storten: 92,4% (maandnorm 96,5%)
  • Enige automaat binnen straal van 5 km: 97,4% (maandnorm 98,0%)

Er is wel een opgaande lijn zichtbaar. Cijfers in december worden altijd sterk beïnvloed door seizoensgebruik (veel extra opnames in de laatste weken en het wegvallen van werkdagen als gevolg van de feestdagen) wat een na-ijlend effect heeft op beschikbaarheid in laatste week van december en de eerste week van januari. In die periode werken we samen met leveranciers hard aan het bevoorraden, legen en onderhouden van automaten.

Voor januari is het daarom goed om onderscheid te maken in cijfers over de hele maand en cijfers over de laatste drie weken, omdat die laatste drie weken beter de algemene tendens laten zien:

  • Opname: 96,9% (laatste drie weken 97,5%)
  • Onverpakt storten: 94,4 % (laatste drie weken 95,2%)
  • Enige automaat binnen een straal van 5 km: 98,2 (laatste drie weken 98,2%)

Aanpak Geldmaat

Impact op eindgebruikers
Waar Geldmaat in de situatie met het technische mankement geen mogelijkheden had om de onbeschikbaarheid op zichzelf snel te verbeteren, heeft zij wel mogelijkheden benut om de impact op de eindgebruikers te beperken. Zo hebben locaties waar weinig alternatieven beschikbaar zijn, voorrang gekregen met herstel van de automaat. Ook heeft Geldmaat benodigde onderdelen verwijderd uit automaten op locaties waar storten niet of nauwelijks werd gebruikt en herplaatst in automaten op locaties die prioriteit hadden (intensief gebruik storten of geen alternatief beschikbaar). Het herstel van de automaten die niet langer voor storten beschikbaar waren, vindt eveneens op volgorde van prioriteit plaats.

Extra automaten
Volgens het convenant moet Geldmaat 1300 automaten voor het onverpakt storten van biljetten in het park hebben, die een beschikbaarheid van 96,5% moeten halen. Inmiddels heeft Geldmaat 1517 automaten waar eindgebruikers biljetten kunnen storten en opnemen. Daardoor zijn er bij verminderde beschikbaarheid nog altijd ruim voldoende automaten om biljetten te kunnen storten en blijft de impact op eindgebruikers beperkt. Wel is er in een aantal situaties sprake van beperktere openingstijden waar eindgebruikers aan moeten wennen.

Nieuwe automaten
Vanaf de zomer van 2023 worden twee typen automaten vervangen. Met de komst van deze automaten worden twee belangrijke oorzaken van storingen weggenomen, waardoor de beschikbaarheid wordt vergroot. De gevelautomaat bevat twee uitgiftebakjes, waardoor de automaat beschikbaar blijft als in een van de uitgiftebakjes een storing optreedt (bijvoorbeeld door een biljet met een vouw). Ook beschikken de nieuwe automaten over een NFC-reader, waarmee contactloos geld opnemen mogelijk is *). De traditionele kaartlezer in de automaat is een storingsgevoelig onderdeel. Door de mogelijkheid van NFC wordt de kaartlezer minder gebruikt en treden naar verwachting minder storingen op.

(*) Als de bank van de klant deze mogelijkheid aanbiedt.

Zorgvuldig storten
Een belangrijke oorzaak voor storingen in automaten voor het storten van biljetten, zijn paperclips, elastiekjes en andere voorwerpen die worden meegestort. Een simpele paperclip kan een automaat dagenlang buiten gebruik zetten. Geldmaat maakt klanten via de automaat attent op zorgvuldig gebruik.

Eerste Geldmaatwinkel in Noord-Nederland geopend

25 januari 2024

Coen Voormeulen, tot voor kort divisiedirecteur Cash van De Nederlandsche Bank, heeft donderdag in Leeuwarden de Geldmaatwinkel geopend. Voormeulen heeft zich in zijn functie altijd sterk gemaakt voor behoud van contant geld in de samenleving en de Geldmaatwinkels sluiten daar goed bij aan. De winkel in Leeuwarden is de 27e van Geldmaat en de eerste in het noorden. Eind 2024 of begin 2025 volgen Groningen en Assen.

De Geldmaatwinkel aan de Wirdumerdijk biedt alle typen dienstverlening van Geldmaat. Opnemen en storten van zowel biljetten als munten is er mogelijk en er is ook een sealbagautomaat voor ondernemers om hun opbrengst in speciale geldzakken te deponeren. De winkel is 7 dagen in de week geopend, van 07.00 tot 22.00 uur. Zowel de winkel als de automaten zijn beveiligd conform de hoge veiligheidsnormen die Geldmaat hanteert.

De winkels voorzien in een behoefte, weet Geldmaat inmiddels. Peggy Corstens, directeur Operations bij de cashdienstverlener: ‘Klanten, vooral ondernemers, vinden het prettig als de verschillende vormen van dienstverlening (storten en opnemen, munten en biljetten) bij elkaar zijn ondergebracht. Ook zijn er klanten die het fijn vinden om op hun gemak geld op te nemen, te tellen en op te bergen. In de winkel staan zelden rijen, omdat er genoeg automaten zijn. Er is veel ruimte rond de automaten, wat fijn is voor mensen met een rolstoel, hulphond of kinderwagen. Zelf vinden we de winkels ideaal in grote steden met een oud stadscentrum, omdat het soms lastig is voldoende, geschikte locaties voor geldautomaten te vinden.’

Contant geld wordt in Nederland nog volop gebruikt. Een op de 5 betalingen aan de kassa gebeurt met contant geld. Peggy Corstens: ‘We zien dat het gebruik zich nu op 20 procent stabiliseert. Dat is meer dan we bij de start van Geldmaat hadden ingeschat. Veel mensen gebruiken pin en betalen een enkele keer met contant geld. Een deel van de bevolking gebruikt vaak of zelfs alleen maar cash. Deze doelgroep is net zo divers samengesteld als de bevolking zelf. Gemiddeld neemt elke Nederlander 9 keer per jaar geld op bij een automaat van Geldmaat.’

In 2023 telde Geldmaat bijna 149 miljoen opnames van biljetten, voor een totaalbedrag van bijna 31 miljard euro. In totaal gaf Geldmaat in 2023 ruim 890 miljoen biljetten uit. Gemiddeld gaat het per transactie om 208 euro. Dat is iets hoger dan in 2022. Het aantal transacties is vergelijkbaar gebleven.
Ook storten van biljetten gebeurde nog vrijwel net zo vaak als in 2022. In 2023 telde Geldmaat ruim 12 miljoen transacties voor het los storten van biljetten. In totaal ging het om ruim 11,5 miljard euro.

Peggy Corstens benoemd tot CEO Geldmaat

18 januari 2024

Peggy Corstens is benoemd tot Chief Executive Officer van Geldmaat, verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en bereikbaarheid van contant geld in Nederland. Met de benoeming van Corstens kan Geldmaat verder werken aan een toekomst waarin contant geld een belangrijke plaats houdt in de samenleving. Corstens is sinds 2021 Chief Operational Officer bij Geldmaat.

De Raad van Commissarissen van Geldmaat heeft Corstens per 1 februari 2024 benoemd. Zij volgt Erik Kwakkel op die Geldmaat de afgelopen vier jaar succesvol heeft neergezet als organisatie die verantwoordelijk is voor de beschikbaarheid van contant geld voor iedereen die het wil of moet gebruiken.

Pieter Hasekamp, voorzitter van de RvC van Geldmaat: ‘Met de benoeming van Peggy Corstens hebben we een waardige opvolger gevonden die goed bekend is met de sector en de specifieke positie van Geldmaat daarin. Zij kent de organisatie door en door, is betrokken bij de medewerkers en beschikt over goede contacten met partners en stakeholders van Geldmaat. Zij is goed in staat positie te nemen in de maatschappelijke discussie over contant geld en heeft oog voor de belangen van mensen die daarvan gebruik maken.’

Corstens maakt als CEO deel uit van de vierhoofdige directie van Geldmaat. De vacature van Chief Operational Officer die nu ontstaat, zal in eerste instantie op interim-basis worden vervuld. 

Persvragen